Hanenpoot (voorwerp)

Bestek is niet meer weg te denken aan tafel. Maar… dat was vroeger wel anders! Zo kenden ze in de Middeleeuwen nog geen vork. De mensen aten met de hand of gebruikten een mes en een lepel. Een doek die ze over de schouder droegen, werd gebruikt om de handen mee af te vegen. Bij rijke families werd het tafelkleed gebruikt om de handen mee schoon te maken. Het mes had in die tijd een spitse punt waarmee je gemakkelijk een stuk vlees uit de schaal kon prikken. Lag het op je bord, dan at je lekker verder met je handen. Na het mes is de lepel de oudste vorm van bestek. Veel mensen hadden een eigen lepel die rijkelijk was versierd. De vork werd pas veel later populair. Mensen vonden het eerst maar niets. Waarom een vork gebruiken als je ook gewoon met je handen kon eten… Pas vanaf de 19e eeuw zag je een grote groei van het aantal verschillende soorten vorken. Dankzij de toegenomen welvaart en de grote zilverproductie kon de tafel gedekt worden met vorken voor allerlei doeleinden, van opschepvorken tot visvorken. En eigenlijk was een vork best handig. Je kon het eten naar je mond brengen zonder je handen vies te maken of te verbranden en het hielp je bij het snijden van vlees.

Bij de goud- en zilversmid bij het Oude Ambachten & Speelgoed Museum zie je een grote collectie aan bestek. Leuk om te zien én te bekijken! Nog steeds zijn er per land grote verschillen in bestek. Wist je bijvoorbeeld dat de lepel die wij kennen in Engeland als opscheplepel wordt gebruikt? En dat het bestek in Frankrijk groter is dat bij ons? Maar het kan nog groter! In Amerika gebruiken ze theelepels die net zo groot zijn als onze eetlepels? En wist je dat er wereldwijd nog steeds het meest met stokjes wordt gegeten?

Overigens krijgen we bij ons museum vaak de vraag over één specifiek soort bestek. Bezoekers zien het liggen, maar kunnen zich er geen voorstelling bij maken waar het voor werd gebruikt. Het gaat hierbij om een tang waarmee je een kippenpoot kon pakken. Op deze manier kon je het gloeiendhete kippenboutje gemakkelijk naar je mond brengen. En je kon toch kluiven zonder vieze handen te krijgen. Eigenlijk best handig! Weet je meer te vertellen over deze bijzondere tang, laat het ons dan weten!